long-color.png

Paypro Services is een dienstenprovider voor de artistieke en creatieve sector. Van professionele oplossingen voor uw tewerkstellingen tot betalingen en loonadministratie. Wij vertrekken steeds van uw belang en uw te bereiken doel.

Op basis van beschikbare info, reglementering, wetgeving en op basis van informatie die u ons verschaft, verschaffen wij advies. Gebruikers zijn verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie die zij verschaffen bv ivm vragen, data, overeenkomsten, berekeningen, enz.

Paypro Services onderschrijft de Creative Fair Play van Flanders DC en de Fair Practice Code van Kunsten `92.
De Fair Practice Code focust op waarden en principes om tot goed werk- en opdrachtgeverschap en goed werk- en opdrachtnemerschap in de culturele en creatieve sector te komen met aandacht voor betere arbeidsverhoudingen tussen werkgevers, opdrachtgevers, werknemers en opdrachtnemers. 
Zo hanteert Paypro Services bv. het respect voor een minimale verloning conform Belgische regelgeving hieromtrent.


Algemene Voorwaarden

1.      Definities

a) Dienstverlener: Paypro Services, met zetel gevestigd te 2920 Kalmthout, Putsesteenweg 61 en met ondernemingsnummer BE0640.938.089 (web: www.payproservices.be; e-mail: info@payproservices.be. De Dienstverlener is conform de wettelijke vereisten afdoende verzekerd bij NV Vanbreda voor BA beroep en BA uitbating. De Dienstverlener is een onafhankelijke dienstenprovider voor iedereen die werkt of tewerkstelt in theater, dans, beeldende kunst, televisie, film, literatuur, muziek, ... De Dienstverlener kan samenwerken met andere organisaties (Hierna: “Samenwerkende ondernemingen”). Indien een lid van een Samenwerkende onderneming een beroep doet op diensten van Paypro Services zijn huidige algemene voorwaarden (hierna: de “AV”) van toepassing.

b) Diensten: Dit kan elke vorm van advies en begeleiding zijn door de Dienstverlener aan de Opdrachtgever. Zoals advies over en professionele oplossingen voor tewerkstellingen, betalingen en administratief werk. De Dienstverlener ondersteunt kunstwerkers zoals  freelancers, creatieven en technici in de artistieke en creatieve sector. De Dienstverlener verleent eveneens diensten aan bedrijven, producenten, orkesten, groepen in het kader van  productie, administratie en logistieke begeleiding van een project of uitvoering van artistieke prestaties.

c) Opdrachtgever: Gebruikers, m.n. iedere rechtspersoon of natuurlijke persoon die gebruik maakt van de Diensten van de Dienstverlener.

2.      Toepassing: Deze AV zijn van toepassing op alle offertes, opdrachten, overeenkomsten en facturen en alle Diensten door de Dienstverlener of haar Samenwerkende ondernemingen, met uitsluiting van alle andere voorwaarden die door de Opdrachtgever op welk ogenblik ook worden meegedeeld. Eventuele afwijkende voorwaarden moeten uitdrukkelijk en schriftelijk door de Dienstverlener aanvaard worden. De Opdrachtgever verklaart uitdrukkelijk, voor het sluiten van enige overeenkomst kennis te hebben genomen van deze AV en deze uitdrukkelijk te aanvaarden. Deze AV maken integraal deel uit van de overeenkomst tussen de Dienstverlener en de Opdrachtgever (hierna: de “Overeenkomst”). Het eventueel in gebreke blijven van de Dienstverlener om uitvoering te eisen van de Overeenkomst, impliceert geen afstand van of verzaking aan de bepalingen daarin opgenomen. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om de AV op ieder moment te wijzigen voor toekomstige Overeenkomsten. Voor lopende Overeenkomsten kan de Dienstverlener de AV wijzigen indien daartoe een gelidge reden bestaat (onder meer om te conformeren aan wetswijzigingen). Partijen aanvaarden e-mail als communicatie- en bewijsmiddel, tenzij een andere formaliteit wordt bedongen. De Opdrachtgever aanvaardt uitdrukkelijk dat er gebruik wordt gemaakt van elektronische facturatie.

3.      Verzoek Opdrachtgever & annulatie: Alle overeenkomsten houdende Diensten worden geacht te zijn gesloten op de zetel van de Dienstverlener, ongeacht via welk medium (papier, elektronisch of telefonisch). Elk verzoek om advies of bijstand is vanaf de aanvaarding door de Dienstverlener definitief en niet onderworpen aan een herroepingstermijn. Indien de Opdrachtgever enige annulatie doet, is de Dienstverlener gerechtigd op een forfaitaire verbrekingsvergoeding van 30% van de totale waarde van de geannuleerde bestelling, onverminderd facturatie voor alle tot dan geleverde prestaties voor Diensten en gemaakte kosten en desgevallend een schadevergoeding voor geleden schade voor zover deze de verbrekingsvergoeding overtreft. Eventueel reeds betaalde sommen (vb. lidgeld of voorschot) zijn integraal verschuldigd en kunnen niet worden teruggevorderd.

4.      Informatie: De Opdrachtgever staat in voor de volledigheid en juistheid van de informatie die hij aan de Dienstverlener meedeelt en op basis waarvan de Dienstverlener haar Diensten verstrekt (vb. i.v.m. persoonlijke adviesvragen, data, bedragen, overeenkomsten, etc.). De Opdrachtgever verbindt er zich toe om alle informatie die noodzakelijk of nuttig is in het kader van de dienstverlening, onverwijld te verstrekken aan de Dienstverlener. De Dienstverlener is niet verantwoordelijk voor de onjuiste uitvoering van de Diensten indien dergelijke uitvoering veroorzaakt werd door een onjuiste, onvolledige of laattijdige verstrekking van informatie door de Opdrachtgever. Indien de uitvoering van de Diensten dient te worden opgeschort omwille van het uitblijven van de nodige gegevens van de Opdrachtgever, kan een bedrag worden aangerekend in functie van het reeds uitgevoerde werk.

5.      Tewerkstelling en Paypro Services: De samenwerking tussen Partijen valt onder de voorwaarden van artikel 1bis RSZ-wet. De Opdrachtgever erkent te voldoen aan de voorwaarden van artikel 1bis RSZ-wet. In het bijzonder verklaart de Opdrachtgever-kunstwerker te beschikken over een geldig Attest Kunstwerker. De Opdrachtgever-kunstwerker is als enige verantwoordelijk voor het verkrijgen en het behoud van het Kunstwerkersattest. De Opdrachtgever-kunstwerker dient de Dienstverlener onverwijld op de hoogte te brengen in geval van wijzigingen in zijn statuut en de eventuele intrekking van het Attest Kunstwerker.

6.      Vertrouwelijkheid en privacy: Partijen verbinden zich ertoe om de informatie waartoe zij toegang hebben verkregen, niet aan derden mee te delen en deze informatie slechts te gebruiken in het kader van de betrokken Diensten. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de wetgeving inzake bescherming van persoonsgegevens. De gegevens worden enkel gebruikt in het kader van de Dienstverlening. De persoonsgegevens worden nooit doorgegeven of ter beschikking gesteld aan derden zonder toestemming. De Opdrachtgever heeft steeds het recht op inzage en eventuele correctie van zijn persoonsgegevens.

7.      Dienstverlening: De Dienstverlener spant zich in om de overeengekomen Diensten te verlenen met de gepaste zorgvuldigheid en volgens de regels van de kunst, in overeenstemming met de toepasselijke beroepsregels en wetsbepalingen. De Dienstverlener stelt volgens eigen keuze de persoon aan voor de uitvoering van de Diensten, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. De Dienstverlener kan voor de uitvoering van haar dienstverlening beroep doen op derden, onder haar specifieke leiding en verantwoordelijkheid, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. De Opdrachtgever zal geen gezag uitoefenen over de betrokken personen van de Dienstverlener. De verbintenissen van de Dienstverlener zijn middelenverbintenissen, behoudens uitdrukkelijk anders overeengekomen.

8.      Aanvang, duur en beëindiging: Partijen hebben het recht om de Overeenkomst schriftelijk en met onmiddellijke ingang beëindigen indien de de andere Partij een ernstige wanprestatie begaat. Worden onder meer als ernstige wanprestaties beschouwd de (aanhoudende) wanbetaling van facturen en/of de niet-aanlevering van de gevraagde en/of nodige informatie om de Diensten uit te voeren. De Dienstverlener heeft het recht de Overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen bij overlijden, kennelijk onvermogen, vereffening of faillissement van de Opdrachtgever, zonder dat de Opdrachtgever recht heeft op schadevergoeding.  De Dienstverlener behoudt zich in ieder geval het recht voor om bij beëindiging van de Overeenkomst, alle geleverde prestaties te factureren en desgevallend een bijkomende schadevergoeding te vorderen voor geleden schade.

9.      Prijzen:  De prijzen voor Diensten worden vermeld in de afzonderlijke overeenkomst met de Opdrachtgever en worden steeds uitgedrukt in euro en exclusief BTW, tenzij anders vermeld. Kennelijke vergissingen in enig prijsvoorstel, op de factuur of in de Overeenkomst binden de Dienstverlener niet. De ondertekenaar van een Overeenkomst voor de Opdrachtgever wordt geacht daartoe gemachtigd te zijn, zonder dat de Dienstverlener verdere informatie moet opvragen. Een herziening van de prijs, aan de hand van voor beide Partijen aannemelijke indicatoren, is ten allen tijde mogelijk. In functie van de aard van de opdracht kan in de Overeenkomst een specifieke clausule worden opgenomen.

10.    Betaling: De factuur moet betaald worden binnen de  14 (veertien) kalenderdagen na de factuurdatum, zonder aftrek of verrekening. Betalingen na deze termijn brengen van rechtswege en zonder ingebrekestelling interesten op gelijk aan 8%, alsmede een forfaitaire schadevergoeding van 10% op het nog verschuldigde factuurbedrag met een minimum van 50,00 (vijftig) euro voor onder meer achternageloop en administratieve kosten. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur maakt het verschuldigde saldo van al de andere, zelfs niet vervallen facturen, van rechtswege onmiddellijk opeisbaar. De Dienstverlener houdt zich het recht voor om de uitvoering van lopende Diensten te schorsen tot gehele betaling heeft plaatsgevonden, onverminderd het recht op schadevergoeding. Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft om te betalen na verstrijken van de vervaldag en na  verstrijken van een bijkomende termijn van 15 (vijftien) kalenderdagen na daartoe schriftelijk door de Dienstverlener in gebreke te zijn gesteld, houdt de Dienstverlener zich het recht voor om de overeenkomst te beëindigen en alle openstaande kosten en prestaties van Diensten te factureren, onverminderd het recht op schadevergoeding.

11.    Klachten: Facturen of geleverde Diensten moeten worden betwist uiterlijk binnen de 8 (acht) kalenderdagen die volgen op de ontvangst van de factuur, respectievelijk op de uitvoering van de Diensten. Na die termijn worden de factuur respectievelijk de geleverde Diensten als aanvaard beschouwd. Elke ontvankelijke klacht wordt inhoudelijk behandeld. Zeer geringe, niet-essentiële afwijkingen van het vooropgestelde of door de Opdrachtgever verwachte eindresultaat, geven geen aanleiding tot een gegronde klacht, noch tot korting of aansprakelijkheid in hoofde van de Dienstverlener. Indien de klacht gegrond is, heeft de Dienstverlener het recht om de desbetreffende Diensten opnieuw te leveren of te corrigeren, dan wel de kosten van de betrokken Dienst geheel of gedeeltelijk te crediteren.

12.    Termijn: Een eventuele voorziene uitvoeringstermijn heeft een louter indicatief karakter, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. Vertraging in uitvoering kan in geen aanleiding geven tot een schadevergoeding noch tot ontbinding van de Overeenkomst. Termijnen worden automatisch verlengd bij overmacht of indien de Opdrachtgever bijkomende prestaties of wijzigingen vraagt aan de Overeenkomst.

13.    Aansprakelijkheid: De Dienstverlener is slechts aansprakelijk in geval van bewezen bedrog of opzettelijke fout van zichzelf of van haar aangestelden en/of lasthebbers. De aansprakelijkheid van de Dienstverlener is beperkt tot de vergoeding van de directe materiële schade en ongeacht de juridische grondslag, beperkt tot de overeengekomen prijs en steeds tot hetgeen maximaal wordt gedekt door de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekeraar, in het bijzonder tot de werkelijke tussenkomst van de verzekeraar, onverminderd eventuele andersluidende bepalingen tussen Partijen. De meest actuele polisvoorwaarden zijn ten allen tijde opvraagtbaar en raadpleegbaar bij de Dienstverlener. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte materiële of immateriële schade, winst- of inkomensderving. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor interventies van derden, waaronder ook de Samenwerkende ondernemingen. De risicoverdeling in dit artikel werd in rekening gebracht bij het bedingen van de wederzijdse verbintenissen in de Overeenkomst en werd met het oog op een evenwicht tussen de economische risico’s tussen Partijen als dusdanig overeengekomen.

14.    Overmacht: Geen van beide Partijen zal aansprakelijk zijn wegens vertraging of tekortkoming in de uitvoering van de eigen verbintenissen van de Overeenkomst, indien deze vertraging of tekortkoming door overmacht is ontstaan. Partijen komen overeen dat, voor wat betreft de uitvoering van deze Overeenkomst, onder overmacht moet worden alle onvoorziene gebeurtenissen die onafhankelijk zijn van de wil der Partijen zoals onder meer, maar niet uitsluitend: de annulering van het Project door een derde omwille van faillissement, reis- en verplaatsingsrestricties -en verboden door de overheid,….

15.    Intellectuele rechten: Elke Partij zal alle intellectuele eigendomsrechten van de andere Partij of van enige derde partij eerbiedigen. Niets in deze Overeenkomst kan worden opgevat of uitgelegd als een overdracht van de intellectuele eigendomsrechten van de ene Partij aan de andere Partij. Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst, blijft de Dienstverlener titularis van de intellectuele eigendomsrechten op alle in uitvoering van de Diensten gecreëerde en/of meegedeelde schetsen, ontwerpen, afbeeldingen, ideeën, teksten of enig ander materiaal dat, of documentatie die in het kader van de Diensten werd gecreëerd of meegedeeld, inclusief het afgeleverd resultaat en ongeacht de voorlopige of definitieve aard daarvan. De Dienstverlener kan deze ook gebruiken voor de uitvoering van Diensten voor derden.

16.    Splitsbaarheid: Indien één van de verbintenissen van deze Overeenkomst ongeldig of nietig is, dan zal dit geen invloed hebben op de geldigheid van de gehele Overeenkomst en van de andere verbintenissen. Partijen zullen in dat geval de ongeldige of nietige bepaling vervangen door een geldige regeling die zo nauw als mogelijk aansluit bij de initiële bedoeling van Partijen.

17.    Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank: Elk geschil m.b.t. de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van onderhavige Overeenkomst wordt beheerst door het Belgische recht. De rechtbanken en hoven te Antwerpen, afdeling Antwerpen zijn exclusief bevoegd.


Ter info

Alle geschillen vallen onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbank bevoegd voor de maatschappelijke zetel. Informatie over alternatieve geschillenbeslechting is te vinden via deze link: http://ec.europa.eu.odc. Wij behouden ons het recht voor geschillen uitsluitend aan de rechtbanken voor te leggen.